ГАБРОВО – 20.06.16 – Накит на болярка, видяла последните царе на Второто българско царство, стана ценност на месец юни

Болярка, чиито очи са виждали поне един от последните владетели на Второто българско царство е носила диадемата, части от която се пазят в Регионален исторически музей – Габрово. Украшението бе обявено за Културна ценност на месец юни. „Главата, върху която е била поставена диадемата вероятно се е прекланяла неведнъж пред Цар Иван Шишман или пред Иван Александър, като се има предвид близостта на село Здравковец, където украшението е намерено и столицата Търново. Това е била жена в разцвета на силите си, вероятно около 30-годишна. Носела е богато извезани дрехи, тежки обеци и гривни”, смята Росен Йосифов, археолог в музея, който се позовава на познанията си за модата от 14 век. От женското украшение, изработено извън пределите на страната, са запазени само две части – звено и накрайник. Но те дават представа как е изглеждала цялата диадема. Според Росен Йосифов, тя се е състояла от множество касети, изработени от тънка сребърна ламарина, върху която е имало позлата. Накрайниците на касетите са извити, за да се захващат една за друга. В специални гнезда са поставени цветни камъни. Интересен факт е, че вътрешността на касетите е била запълнена с плат. В миналото са го напоявали с благовоние, като така се е подчертавал по един естетичен начин благородния произход на болярката, носеща този накит.
Подобни диадеми са рядкост за българските земи. Има няколко намерени в Силистра, Монтана, други се съхраняват в Националния исторически музей, Националния етнографски музей и Националния археологически музей. Съхраняваните в Регионален исторически музей в Габрово части от диадема са открити при археологически проучвания през 1964 година в средновековните структури на селището край село Здравковец. Цяла такава диадема е била открита преди това в крепостта край село Крамолин. От нея се пази само снимка. В началото на 90-те години на XX век тя е била част от експозиция, представена в художествена галерия „Христо Цокев”, откъдето е открадната. „Някой е набелязал точно нея, защото нищо друго от тази изложба не е изчезнало”, споделя Росен Йосифов.